Nytt resecentrum i Älvsbyn
Tågtrafiken har varit av historisk betydelse för Älvsbyns utveckling. När hållbarhetsfrågorna kommer allt mer i fokus blir tågtrafiken viktig för Älvsbyns framtid. Orsaken är att koldioxidutsläppen och ”Peak Oil” får allt större betydelse i kommunernas och företagens strategiarbete. Älvsbyn som kommun är dessutom mycket beroende av kommunikationer, både inom gods och inom persontrafik.
Flytten av busstation till järnvägsstationen är en viljeinriktning i den politiskt beslutade översiktsplanen. Arbetet med ett nytt resecentrum pågår för fullt med intressenterna Trafikverket, Länstrafiken, Älvsbyns kommun och Nilssons bygg, som är ägare av den befintliga järnvägsstationen. Med tanke på förändringarna genomförs ett arbete med en ny detaljplan för området. I skiftet maj/juni sker samråd med berörda intressenter, därefter hålls ett öppet informationsmöte för allmänheten.
Tanken var från början att bygga busstationen med bussgods på andra sidan gatan, mitt emot den befintliga järnvägsstationen. Det finns synergier med att samordna väntrummen för busstrafiken och tågtrafiken, därför planeras en utbyggnad av den befintliga järnvägsstationen.
Betraktar vi omvärlden så finns det olika system för persontransporter. Statsdelen Soweto i Johannesburg, Sydafrika har ett system med små bussar som ersätter både taxi och stora bussar. De små bussarna kör runt, kanske inte alltid efter tidtabell och fasta rutter. Låt oss kalla det för behovsstyrt, de plockar upp människor efter tecken som visar vart de vill åka. Återvinningen vid de små busstationerna har inte riktigt europeisk standard.
Busstation i Soweto Johannesburg
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd –
men det är vägen, som gör mödan värd.
Karin Boye