Manualer och instruktioner
På denna sida hittar du manualer och instruktioner för kommunanställda.
Rubrikerna är sorterade i bokstavsordning enligt följande:
Ekonomi
Förkortningar
Försäkringar
IT-stöd
Möbler
Office 365
Parkeringstillstånd – Q-park
Resor
Telefon
Viva
Webbplatsredigering
Ärendehantering – Handläggare
Ekonomi
Information om hur du hanterar bluffakturor, information från Svensk Handel.
http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura
Manual för att skriva verksamhetsberättelser i Stratsys
Lathund till Stratsys- verksamhetsberättelsen
Förkortningar
Förklaring till förkortningar som används av Älvsbyns kommun
Försäkringar
Älvsbyns kommun har ett antal försäkringar i olika försäkringsbolag. Vi använder oss av Söderberg & Partners som försäkringsmäklare och kan kontakta dem vid frågor tel. 0911-23 40 40. För våra fordon finns en skaderutin med telefonnummer vid olika tillfällen, se nedan. Om ni inte personligen vill anmäla en skada till försäkringsbolaget meddela den fordonsansvarige så att den kan anmäla.
200401 Älvsbyns Kommun Skaderutin Protector Motor
Skadeanmälan – Motor
Kommunförsäkring
Våran kommunförsäkring finns i Kommunassurans Syd Försäkrings AB, KSFAB. Blanketter vid skadeanmälan finns nedan i ifyllningsbar PDF.
Anmälan om egendomsskada ksfab-2016
Skadeståndsanspråk mot kommun_2016_ver2
Kommunens kommentar till framställt skadeståndsanspråk
Rutiner vid personskador
Rutiner vid egendomsskador
Rutiner vid ansvarsskador sakskador
Motorförsäkring för kommunanställda
Som anställd i Älvsbyns kommun har vi möjlighet att via Söderberg & Partners i Piteå samarbete med Dina försäkringar teckna motorfordonsförsäkringar. Erbjudandet gäller anställda i Älvsbyns kommun och deras familj (folkbokförda på samma adress). Erbjudandet gäller personbil, lätt lastbil, snöskoter samt släpvagn.
Lättast är att gå in på www.gruppmotor.se , fylla i uppgifterna och trycka iväg ansökan.
IT-stöd
Guider rörande införande av Microsoft AD
Möbler
Älvsbyns kommun har avropat SKL Kommentus ramavtal för möbler. Avtalet omfattar 11 avtalsområden, där flera antagna leverantörer finns per avtalsområde (se Antagna leverantörer Norrbotten). Avtalet är uppdelat i Typfall och övrigt sortiment.
Produkter som finns som Typfall, finns i katalog där du kan jämföra likvärdiga produkter med varandra och se vilken leverantör som har det bästa priset. Övrigt sortiment innebär en fast rabattsats på övrigt sortiment. Rabattsatsen är olika från de olika leverantörerna och avtalsområdena. Rabattsatsen framgår i bilagan med antagna leverantörer.
Länk till SKL Kommentus
Antagna leverantörer Norrbotten
Vid frågor kontakta Benita Jonsson på Ekonomiavdelningen.
Office 365
För över din gamla mail till Office365
För över dina kalenderbokningar till Office365
Parkeringstillstånd – Q-park
Digitala tillstånd – Instruktion för användare (fastighetsägarportal)
Resor
Älvsbyns kommun har ett avtal med Nex resebyrå för våra resor, vi omfattas även av First card reseförsäkring.
– Om du ska parkera med någon av kommunens bilar på din tjänsteresa kan du använda dig av det personliga förarkortet med kod. Parkeringsavgiften kommer på faktura från OKQ8.
Resor instruktioner
Kundprofilblankett
First card reseförsäkring
Telefon
Ringa växeln internt, ring 996.
Vid interna samtal, använd de fyra sista siffrorna i telefonnumret.
Lista på interna telefonnummer finns på www.alvsbyn.se/kontakta-oss
Vid externa samtal, använd riktnummer och nummer.
Vid specialnummer, lägg till 995
Exempelvis om du vill ringa nödnumret 112 ringer du 995 112, eller om du vill ringa Fröken UR ringer du 995 90 510.
112 (SOS Alarm)
113 13 (Informationsnummer vid stora händelser eller kriser)
114 14 (Polisens nummer vid icke akuta händelser)
1177 (Sjukvårdsrådgivning via telefon)
905 10 (Tidsangivelse, Fröken UR)
Vid hänvisning:
Ring 990, vänta på ton och tryck *23*hänvisningskod#
exempelvis *23*2# (ger meddelandet ”Personen du söker har gått för dagen”)
eller
tryck *23*hänvisningskod*timmar och minuter#
exempelvis *23*4*1530# (ger meddelandet ”Den ni söker återkommer klockan 15:30”)
eller
tryck *23*hänvisningskod*månad och dag#
exempelvis *23*8*1218# (ger meddelandet ”Den ni söker återkommer den 18 december”)
Urkoppling av hänvisning
Ring 990, vänta på ton, tryck #23#
Hänvisningskoder:
0 Tillfälligt ute
1 Gått på lunch
2 Gått för dagen
3 Tjänsteärende
4 Den ni söker återkommer klockan …
5 Tjänsteresa
6 Sjuk
7 Semester
8 Den ni söker återkommer den …
Koppla tillbaka/vidare ett samtal
Under samtalet tryck ## och vänta på ton. Slå växelns nummer 996 eller det nummer du vill koppla till och invänta svar eller lägg på direkt.
Övrigt:
Instruktionsbok för Telia Centrex med mera på Telias webbplats.
Viva
Guide i hur man kommer igång med Viva (PDF)
Guide hur du byter lösenord i Lotus Notes (Viva) (PDF)
Webbplatsredigering
Instruktion för att redigera webbplatsen (PDF) (Smarthund version 140627)
Språkboken – en handbok för att skriva bra texter. Den är framtagen av Bodens kommun (länk till PDF på boden.se)