Innovationer i fokus
Kina och USA har varit föregångsländer med sina innovationsstrategier. I Sverige har det inte funnits någon sammanhållande innovationsstrategi, nu har regeringen tagit fram den. Målsättningen är att stärka Sveriges konkurrenskraft i en global ekonomi.
Sammanfattning från den nationella innovationsstrategin
Innovation kommer av latinets innovare, att förnya. En innovation är resultatet av en utvecklingsprocess.
Att använda ett existerande föremål på ett nytt sätt kan vara en innovation. Att tillverka en existerande produkt i ett annat material än tidigare kan räknas som en innovation. För att kunna patentera en idé, krävs att idén är nyskapande. Ikeas sätt att förpacka monteringsfärdiga möbler i platta paket är ett exempel på en framgångsrik innovation.
Innovation börjar med människan. Det är människor som får idéer och utvecklar kunskap. Det är människor som använder sin kunskap, kompetens och erfarenhet i nya lösningar i sitt företagande, på sin arbetsplats, på sin fritid eller som konsumenter. Sveriges innovationsförmåga är avgörande för att kunna möta de utmaningar och möjligheter som den globala ekonomin innebär. Politiken måste därför utgå från ett helhetsperspektiv på hur Sveriges innovationskraft kan upprätthållas och förstärkas över tid. Detta är utgångspunkterna för regeringens nationella innovationsstrategi.
Möta globala samhällsutmaningar
Det sker stora omställningar i världen idag. Många länder i EU och OECD, liksom tillväxtländer som Kina, Indien, Ryssland och Brasilien, har ett ökat fokus på att utveckla innovationsklimatet. Sverige står sig dock relativt starkt i de flesta internationella jämförelser av länders innovations- och konkurrenskraft. Samtidigt ökar hela tiden den globala konkurrensen mellan företag och stater. Det ökande trycket på jordens resurser kräver också nya lösningar som kombinerar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
I Sverige behöver vi därför bli mer innovativa, för att möta de globala samhällsutmaningarna, öka konkurrenskraften och förnya framtidens välfärds- och samhällstjänster. För detta krävs ett innovationsklimat som ger bästa möjliga förutsättningar för individer, företag, offentlig verksamhet och civilsamhällets organisationer att vara innovativa. I strategin presenteras långsiktiga riktlinjer för hur arbetet inom många politikområden fram till år 2020 kan skapa bättre förutsättningar för människor i alla delar av samhället att genom sin kunskap och kompetens skapa tillväxt.
Tillsammans med andra länder behöver Sverige bidra till innovativa och hållbara lösningar på globala samhällsutmaningar. Det kan ge ökad livskvalitet för människor och en mer hållbar utveckling och dessutom bidra till stärkt attraktionskraft för Sverige. Vidare leder det till tillväxt och nya jobb, eftersom efterfrågan på nya lösningar samtidigt lägger grunden för framtidens marknader.
Skapa konkurrenskraft och jobb i en global kunskapsekonomi
Innovation är avgörande för den långsiktiga produktivitetsutvecklingen och därmed för tillväxt och framtida välstånd. Ett gott innovationsklimat är ett villkor för företagens konkurrenskraft. För att konkurrera i allt mer globala produktions- och innovationsnätverk krävs ständig förnyelse av erbjudanden, processer och organisation.
Ett tydligt och högt prioriterat innovationspolitiskt arbete är särskilt angeläget för Sverige som är ett handelsorienterat land utan egen stor marknad. Investeringar, verksamheter och kompetens blir allt mer internationellt rörliga. Detta ökar konkurrensen mellan länder och regioner om att attrahera individer, organisationer, huvudkontor och andra strategiska verksamheter.
Sveriges näringsminister har också fått en ny titel; Närings- och innovationsminister.
Pär Jonsson
Näringslivschef
Älvsbyns kommun