Besöksnäringen i Älvsbyn är en framtidsbransch

Den gångna helgen tillbringade vi privat i Stockholm. Vi träffade kompisar från Göteborg på en neutral plats, till viss del en central plats i Sverige även om det gör ont att erkänna. När vi åt middag på krogen Gondolen i anslutning till Katarinahissen så reflekterade jag samtidigt om besöksnäringen.

Besöksnäringen är en bransch som har haft en tydlig utveckling de senaste åren. Prognoserna för framtiden visar på en tillväxt på cirka 3% per år. Samtidigt noterar vi att tillgången till information på nätet ökar allt mer. Smartphones, plattor och datorer har kommit för att stanna.

Vårt beteende vid resor förändras. Det blir allt vanligare att ta fram information om resmålet via nätet före resans start. Samtidigt ser vi en vikande trend vad gäller platsbesök på våra turistbyråer, vilket medför att turistbyråns roll har förändrats.

Inom vårt varumärkesarbete för platsen Älvsbyn, inte att förväxla med den kommunala organisationen, har vi prioriterat Storforsen som destination för turister. Tidigare var turistbyråns roll att visa vägen till Storforsen. I dag känner de flesta till Storforsen när de kommer till kommunen. Turistbyråns roll är allt mer att finnas där besökarna är, läs Storforsen,  och istället visa på andra produkter i kommunen och regionen.

Från kommunen har vi tidigare fördelat vår budget för turism med 1/3 på marknadsföring och  2/3 på information. Vår omvärldsanalys visar på behovet att anpassa oss till omvärlden.  Vi kommer att ställa om. Vilket medför att vi kommer att lägga 2/3 av vår budget på marknadsföring till potentiella besökare och 1/3 av vår budget på information till besökare på plats. Det tror vi kommer att stärka utväxlingen av besöksnäringen i kommunen.

Vi har en klar uppfattning om våra roller inom turism. Kommunens roll är en samhällsuppgift. Vi ska informera och marknadsföra den geografiska destinationen. Turistföretagens roll är en affärsuppgift, de ska  marknadsföra och sälja sina produkter.

Vår kommun har många duktiga företagare inom besöksnäringen. När jag reser i Sverige och diskuterar upplevelser brukar jag skryta med att jag inte bara vet vem Rickard Öhman är, dessutom känner jag honom!

Senast uppdaterad 2014-11-07

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.