Aktuella trender

Individualisering
Den moderna människan vill gärna utmärka sig från mängden för att nå en högre position i den sociala hierarkin. Människans individualisering är nära knuten till kulturella normer och förändringar i den sociala strukturen. Det medför att den individualistiska inställningen har gjort varumärken till en allt större fråga i den moderna marknadsföringen.

Ett exempel är fotbollsspelaren Kim Källströms beskrivning av förändringarna under 15 år i Svenska landslaget. De första åren, beskriver Kim, pratade vi och gick runt och klappade om varandra i omklädningsrummet. De sista åren handlade det mycket om att ta ”selfies” och lägga ut dem på sociala medier. Jaget blev med åren större än laget.

Idag handlar det inte om vad vi kan tillföra helheten, nu handlar det främst om ”what’s in it for me”, vad ger det mig. Det är en utveckling som ett modernt ledarskap måste anpassa sig till.


Digitalisering

Digitalisering innebär nya former för kommunikation och affärer. Våra besök hos myndigheter och bank sköts allt mer hemma vid en dator/telefon. Internethandeln ökar och dagstidningen i pappersform minskar. För några år sedan hade Jennys hästblogg i Västsverige fler besök än Göteborgsposten på sin hemsida. Var skulle ni annonsera, och till vilken kostnad, om ni ville nå unga människor?

Ett annat område som har utvecklats är ”internet of things”, produkters uppkoppling på nätet. Wal-Mart Stores är en butikskedja med 11 000 butiker i 27 länder. Deras butikers kassor är uppkopplade online, försäljningen mäts varje minut. En annan produkt är bilen. År 2020 kommer cirka 230 miljoner bilar att vara uppkopplade online med allt vad det innebär.

Marknader och jobb försvinner men samtidigt skapas nya marknader och jobb. Så har det alltid varit, det nya är att takten i förändringarna, den ökar med digitaliseringen.


Globalisering
Idag är vi 7,5 miljarder människor i världen och hälften bor i städer. Den årliga urbaniseringstakten i mer utvecklade regioner tros bli cirka 0,5 procent, den kommer att vara uppemot 2,3 procent i mindre utvecklade områden, främst i Asien och Afrika. Den storskaliga migrationen från landsbygd till städer fortsätter.

I Sverige fanns redan år 2014 över 50 % av de röstberättiga i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. I dagens Sverige bor 80 % av befolkningen i de 20 största arbetsmarknadsregionerna. Staden är normen och periferin, läs landsbygden, bedöms utifrån dess avkastning.

När vi arbetar med rekrytering i Stockholmsregionen fokuserar vi på Luleåregionen, den största befolkningskoncentrationen norr om Uppsala. Attraktionen i sig är inte möjligheten till arbete, det är en hygienfaktor, attraktionen är främst möjligheterna till karriärväxling, ett utbud av 40 000 arbetsplatser. En viktig framgångsfaktor för Älvsbyn.

Charles Darwin; ”I naturen är överlevnad en fråga om anpassning och attraktion.”

 

Pär Jonsson
Näringslivschef
Älvsbyns kommun

Senast uppdaterad 2016-10-21

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.