Feedbacken från förra upplagan blev positiv och den nya staden byggdes upp strax efter jul och pågick fram till sportlovet.
Självaste projektkonceptet går ut på att eleverna tillsammans får bygga upp en miniatyrstad av lego. Därefter får de välja att ta ett jobb, antingen hos någon av stadens alla företag eller helt enkelt starta upp en egen verksamhet.
– Det är som ett spel där alla har en roll. Man måste skaffa sig ett jobb för att få en inkomst som man sedan ska klara sig på, säger fritidspedagogen Hans Pettersson.
Varje dag får deltagaren 20 kronor i bidrag. Jobbar man åt staden får man en lön på 60 kronor, varav 20 kronor går till skatt. Man får själv välja hur man vill spendera sina pengar.
Under resans gång får deltagarna arbeta med de samhällsviktiga frågor som finns. Exempelvis söka bygglov, ge anbud på olika tjänster, marknadsföra sitt företag, betala skatt och delta i politiska beslut. Man har även chans att roa sig, antingen genom att gå på bio, fika i stadens café eller gå på spa och bli ompysslad.
Ifjol valde några deltagare att starta ett hunddagis, som dock inte gick runt. I stället gjordes företaget om och erbjöd istället hästhoppning. Något som blev väldigt lyckat och pengarna strömmade in.
– Vi leder dem inte bara så att dem ska lyckas, utan man lär sig genom spelets gång. Vad som funkar och inte funkar, säger fritidspedagogen Carina Renlund.
Genom Lego Town erbjuds eleverna även en varierad, inkluderad undervisning i fritidshemmet med möjlighet till stor delaktighet för eleverna. Knut Lundmarkskolan jobbar även ämnesintegrerat med de flesta av ämnena ur Läroplanen ”Lgr11”.
– Vi som personal försöker vara tillåtande och inte bara se hinder. Vi arbetar mycket med ett entreprenöriellt lärande, att man ska uppmuntra eleven att prova sina idéer, berättar fritidspedagogen Victoria Öhman.
Artikeln är även publicerad i Älvsbybladet #1, 2020
Text: Robin Nilsson