Avtal för skolskjuts i Älvsbyns kommun är nu påskrivet

Bilden visar kommunstyrelsens ordförande Johan Dahlqvist och koncernchef på Piteå Taxi AB Mikael Hjorth.

Från vänster Johan Dahlqvist och Mikael Hjorth.

Avtalet för skolskjuts inom Älvsbyns kommun är nu undertecknat. Det innebär att Piteå Taxi AB formellt tilldelats uppdraget att ansvara för skoltransporter i kommunen från och med höstterminen 2025.

Upphandlingen omfattade såväl skolskjuts som badresor för elever i kommunen. Avtalet gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Efter utvärdering bedömdes Piteå Taxi AB erbjuda en helhetslösning som motsvarar kommunens krav på säkerhet, service och kostnadseffektivitet.

– Skolskjuts är en grundläggande samhällsservice som måste fungera väl varje skoldag. Vi ser det här avtalet som en del i vårt arbete för en fortsatt trygg och tillgänglig skolmiljö i hela Älvsbyns kommun, säger Johan Dahlqvist, kommunstyrelsens ordförande.

– Vi är mycket glada över förtroendet att få ansvara för skoltransporterna i Älvsbyns kommun. Vårt fokus kommer att ligga på att leverera en trygg och professionell tjänst varje dag. Med vår omfattande erfarenhet av att transportera tusentals barn dagligen, är vi väl rustade för uppgiften, säger Mikael Hjorth, koncernchef för Piteå Taxi AB.

Efter en formell upphandlingsprocess enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) har avtalet nu tecknats, vilket innebär att förberedelserna inför kommande läsår kan påbörjas i samverkan med entreprenören.

Så går en offentlig upphandling till enligt LOU

Upphandlingen har genomförts enligt LOU – lagen om offentlig upphandling, som reglerar hur myndigheter och offentliga verksamheter ska köpa varor och tjänster.

Processen inleds med att tjänstepersoner tar fram ett förfrågningsunderlag, där krav och villkor för uppdraget tydligt anges. Intresserade leverantörer ges sedan möjlighet att lämna anbud under en bestämd tidsperiod. Därefter genomförs en utvärdering av inkomna anbud utifrån de kriterier som angetts i underlaget – exempelvis pris, kvalitet, miljökrav och referenser.

När utvärderingen är klar, presenteras resultatet för kommunstyrelsen, som tilldelar den vinnande leverantören. Ett tilldelningsbeslut skickas sedan ut till samtliga anbudsgivare. Därefter följer en avtalsspärr, vanligtvis på minst tio dagar, som ger möjlighet till överprövning innan avtal kan tecknas.

Efter att avtalsspärren löpt ut och eventuella överprövningar hanterats, kan avtal undertecknas och planeringen inför driftstart påbörjas.