Upphandling av kommunens lokalvård pågår

En hand som håller i en trasa och putsar ett fönster.Kommunfullmäktige beslutade i juni 2024 att Älvsbyns kommun ska undersöka möjligheten att konkurrensutsätta lokalvården. Kommunstyrelsen beslutade därefter i december 2024 att en upphandling skulle genomföras – och nu är upphandlingen publicerad.

Anbud ska ha inkommit senast den 10 november. Därefter inleds arbetet med att utvärdera anbuden. Förhoppningen är att kommunstyrelsen ska kunna fatta ett tilldelningsbeslut i slutet av november vid ett extra sammanträde.

Syftet med upphandlingen är att ge kommunen ett bättre underlag för att bedöma om den egna lokalvården är kostnadseffektiv och konkurrenskraftig. Genom att bjuda in externa aktörer skapas också förutsättningar för ökad konkurrens och ett starkare lokalt näringsliv. Anbud kan lämnas in fram till den 10 november. Därefter inleds utvärderingen av de inkomna anbuden, med målsättningen att kommunstyrelsen ska kunna fatta ett tilldelningsbeslut i slutet av november vid ett extra sammanträde.

En kostnadseffektiv lokalvård minskar utgifterna för kommunens större verksamheter, som socialtjänst och utbildning och bidrar till ett bättre resursutnyttjande i hela kommunen.

Verksamhetsövergång

De medarbetare som idag arbetar inom kommunens lokalvård kommer att erbjudas verksamhetsövergång. Det betyder att personalen får möjlighet att följa med till den leverantör som tilldelas uppdraget, om upphandlingen leder till att verksamheten övergår till en extern aktör.

Hur går en upphandling till?

Kommuner är skyldiga att följa lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär att alla inköp över vissa beloppsgränser måste ske genom en strukturerad och transparent process. Syftet är att säkerställa att skattemedel används effektivt och att alla leverantörer får en rättvis chans att konkurrera.

Så här går processen till:

  • Behovsanalys – Kommunen identifierar vad som behöver köpas in.
  • Upphandlingsunderlag – Ett dokument tas fram med kravspecifikationer, villkor och utvärderingskriterier.
  • Annonsering – Upphandlingen publiceras öppet, tillgängligt för alla i en databas.
  • Anbudsgivning – Leverantörer lämnar sina anbud inom en viss tidsram.
  • Utvärdering – Kommunen jämför anbuden utifrån olika kriterier, exempelvis pris, kvalitet, teknisk förmåga, yrkesmässig kapacitet, tillräckligt god ekonomisk och finansiell ställning, krav på systematiskt arbetsmiljöarbete, krav på arbetsrättsliga villkor och möjlighet att följa de lokala lokalvårdsinstruktionerna.
  • Tilldelning – Avtal tecknas med den leverantör som uppfyller alla kraven utifrån utvärderingsprocessen. Är det en stor och omfattande upphandling som avser stora belopp är det kommunstyrelsen som fattar tilldelningsbeslutet.
  • Överprövning – Om någon leverantör anser att processen gått fel kan upphandlingen överklagas till domstol.

Vilka får lämna anbud?

Alla bolag som uppfyller de angivna kraven – exempelvis att inte ha några skatteskulder – kan lämna anbud. Det kan vara:

  • en befintlig juridisk person (företag eller organisation),
  • en sammanslutning av företag som går ihop för att lämna anbud,
  • en fysisk person eller flera fysiska personer som tillsammans lämnar anbud.