Älvsbyns kommun lanserar nu appen Relate – ett digitalt verktyg som ger hemtjänsttagare och deras anhöriga bättre överblick över planerade insatser. Appen stärker delaktighet och trygghet mellan omsorgstagare, anhöriga och personal, och gör det enklare att följa vardagen i realtid – utan att behöva ringa.
Appen Relate gör det enklare för omsorgstagare och anhöriga att se planerade insatser, vilket ger ökad insyn, trygghet och delaktighet.
– Med Relate sätter vi omsorgstagaren och deras anhöriga i centrum. Det är ett viktigt steg mot en mer tillgänglig, trygg och transparent omsorg och Relate gör det möjligt för anhöriga att vara delaktig utan att vara på plats, säger Ann-Louise Rosander, projektledare för införandet av Relate.
Allt fler äldre använder digitala tjänster i vardagen. Med Relate blir det nu möjligt att följa exempelvis sin hemtjänst digitalt. I appen visas vilka insatser som är planerade, vem som kommer och när, samt i efterhand vad som har utförts och när. Informationen uppdateras i realtid och gör att både omsorgstagare och anhöriga får bättre koll. Det innebär att man får även en uppdatering i appen om planeringen plötsligt ändras.
– Vi vill fortsätta skapa en verksamhet där både de som får stöd och deras närstående känner sig delaktiga. Med Relate tar vi ett viktigt steg mot en mer öppen och tillgänglig hemtjänst, säger Robert Cortinovis, socialchef.
För många är det en stor trygghet att veta vad som sker i omsorgen av en närstående. Med Relate blir det enkelt för anhöriga att följa planeringen och se utförda insatser direkt i appen – allt som krävs är en fullmakt.
Relate är utvecklad med omsorgstagarens, kommunens och anhörigas perspektiv i fokus – med visionen att föra dem närmare varandra och skapa en mer tillgänglig, trygg och sammanhållen omsorg.
Läs mer om appen Relate på vår webbplats, Appen Relate | Älvsbyns kommun