Från vänster: Conny Hökfors, Johan Dahqvist, Karin Bodin, Tobias Kahn, Angelica Vang, Lars-Olof Johansson, Åsa Brännmark och Johanna Johansson.
Kommunalrådet Johan Dahlqvist inledde frukosten med de glädjande nyheterna som kom i slutet av maj. Älvsbyns kommun fick det högsta betyget i Norrbotten när det gäller företagsklimatet, enligt Svenskt Näringsliv.
– Vi måste komma ihåg att glädjas åt det här. Det är ni företagare som gör skillnad, sa Johan.
Han lyfte vikten av att fortsätta göra företagsbesök, förbättra dialogen och fokusera på verkstad – inte bara lyssna. Johan nämnde även förvaltningsrådet kring Storforsen och vikten av en hållbar förvaltning där många aktörer är involverade och arbetar tillsammans.
Tobias Kahn, strateg för företagsstöd från Region Norrbotten informerade om olika företagsstöd som finns tillgängliga i länet. Stöd kan sökas för bland annat investeringar, innovation, utveckling och energieffektivisering.
– Det handlar om att planera, veta vilka insatser som är stödbara och se till att man har likviditet eftersom utbetalning sker i efterhand, förklarade han.
Flera typer av stöd finns: från mikrostöd till direkta investeringsbidrag. Ny stödform inom energieffektivisering finns nu och där kan företagarna boka sitt första möte med kommunens energi- och klimatrådgivare för att sedan gå vidare i processen.
AI Sweden är Sveriges nationella centrum för tillämpad artificiell intelligens, med målet att accelerera användningen av AI i både offentlig och privat sektor. Organisationen är neutral och icke-vinstdrivande och samlar över 160 partners, däribland företag, myndigheter, universitet och forskningsinstitut. I Norrbotten är LTU Business ansvarig för AI Swedens regionala närvaro.
Projektledare Angelica Vang och senior konsult Conny Hökfors, berättade om hur AI kan bli ett kraftfullt verktyg även för mindre och medelstora företag i norra Sverige.
– AI är inte framtid – det är här och nu. Det handlar inte om att ersätta arbeten, utan att frigöra tid för värdeskapande arbete. Alla måste med – inte bara IT-avdelningen, sa Angelica och uppmanade till att utbilda personalen och sänka trösklarna för att komma i gång med AI.
Platschef Lars-Olof Johansson, säljare Johanna Johansson och Åsa Brännmark från marknadsföring och försäljning berättade om Nyckelbryggeriers resa.
– Vi tänker nytt och satsar på kostnadsmedvetenhet, engagemang och innovation, sa Lars-Olof Johansson.
Nyckelbryggerier har lanserat produkter som Vildsoda – en lokalproducerad, alkoholfri dryck. Det handlar om att både synas och sticka ut, men också att bygga upp en hållbar produktlinje. Ett nytt projekt, Häppi – just like soda, är Sveriges första prebiotiska dryck.
– Det är ett hälsosamt alternativ till vanlig läsk, och vi tror starkt på denna produkt, förklarade Åsa Brännmark.
Karin Bodin, vd på Polarbröd berättade om CHARM-fabriken och invigningen av det nya foodlabbet den 24 september. Hon hälsade alla företagare varmt välkomna dit.