Kommunfullmäktige beslutade den 24 november att Älvsbyns kommun återtar uppdragen för tekniskt kontor, fastighetsförvaltning och verksamhetsvaktmästeri. Uppdragen utförs i dag av Älvsbyns fastigheter AB.
Beslutet grundar sig i den översyn av kommunkoncernens organisation som pågått de senaste åren. Genom att samla funktionerna i kommunens egna organisation väntas styrningen förbättras, målkonflikter minska och den ekonomiska uppföljningen stärkas. Den nya strukturen bedöms också ge bättre möjligheter till samordning, effektivt lokalutnyttjande och ett närmare samarbete inom samhällsbyggnadsområdet. På längre sikt kan förändringen bidra till besparingar.
Kommunfullmäktige antog även ett tilläggsyrkande som innebär att personal vid Älvsbyns fastigheter AB som riskerar att bli övertalig i samband med återtagandet ska erbjudas anställning inom kommunen, i den utsträckning det är möjligt.
När uppgifterna återgår till kommunförvaltningen får Älvsbyns fastigheter AB ökade möjligheter att fokusera på sin kärnverksamhet som allmännyttigt bostadsbolag.