Förändring i leverans av färdiglagad mat – enligt gällande rättspraxis

Bilden visar en vit tallrik med lasagne och en grön kvist med basilika.

Från sommaren 2025 förändras leveranssättet för färdiglagad mat inom Älvsbyns kommun. Hjälp med mat enligt biståndsbeslut kommer i första hand att tillgodoses genom inköp av färdiga portioner från matvarubutik, i stället för leverans via kommunens kök.

Förändringen baseras på gällande lagstiftning och rättspraxis och är alltså inte ett politiskt beslut eller något kommunen själv valt att förändra. Kommunen har ett ansvar att anpassa sina insatser efter lagens intentioner och den praxis som gäller i hela landet.

Detta innebär förändringen:

  • Färdiglagad mat erbjuds via butikens utbud av färdigrätter.
  • Förändringen gäller i första hand nya ansökningar.
  • Redan beviljade beslut om matdistribution kommer att omfattas vid omprövning eller uppföljning.
  • Stödet från hemtjänsten i samband med måltider, såsom uppvärmning, framdukning och planering, påverkas inte.

Om specialkost:

  • Butikernas sortiment innehåller ofta alternativ för exempelvis diabetes, gluten- och laktosintolerans.
  • I de fall behovet av specialkost inte kan tillgodoses via butikens utbud kan fortsatt leverans från kommunens kök beviljas. Ett sådant undantag kräver intyg från legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.

Genomförande:

  • Förändringen införs successivt från sommaren 2025.
  • Först gäller förändringen nya beslut, därefter sker omställning vid uppföljning eller omprövning av befintliga beslut.

Kontakt vid frågor:

Biståndshandläggare nås via telefontid vardagar kl. 08.00–09.00

0929–171 62