Relate är en app som i realtid visar hemtjänstens planering och genomförda insatser. Den visar bland annat när hemtjänsten kommer, vem som kommer, vad de planerar att göra och i efterhand vad som gjorts. Så att du som omsorgstagare vet, utan att behöva ringa till verksamheten och fråga. Dessutom kan även närstående med fullmakt få ta del av informationen.
För att logga in i Relate-appen behöver du ett mobilt BankID. Med hjälp av det identifierar du dig som dig själv. Du kan antingen använda mobilt BankID på den enhet som har Relate-appen eller på en annan enhet, genom att i mobilt BankID-appen scanna av QR-kod.
Om du själv har Relate-appen ska du gå in på Min profil i appen och sedan Samtycken. Där kan du se dina aktuella och historiska samtycken och även skapa nytt samtycke. Du behöver ange personnumret till personen som du ska ge samtycke till. När samtycket är skickat kan den närstående ladda ner Relate-appen och logga in med sitt mobila BankID för att ta del av informationen.

Om kunden gett en närstående samtycke att följa de planerade insatserna ser det ut på följande sätt.
Du kan när du vill enkelt återkalla ett samtycke i appen.
Hemtjänsten kan hjälpa till att skapa ett samtycke med hjälp av en blankett om du saknar tillgång till BankID och Relate-app