Kommunens lokala föreskrifter för avfallshantering i Älvsbyns kommun kommer att ställas ut för granskning från den 14 mars till den 11 april. Dina synpunkter är värdefulla och välkomnas.
Varje kommun är skyldig att ha en renhållningsordning. Renhållningsordningen består av en avfallsplan och lokala föreskrifter för hur avfallet ska hanteras. Avfallsföreskrifterna har reviderats för att anpassas till ny lagstiftning och utvecklingen inom avfallsområdet.
Kommunens avfallsplan har inte reviderats i detta skede. Avfallsplanen kommer att revideras vid ett senare tillfälle.
Synpunkter kommer att beaktas innan ett slutligt förslag presenteras för politikerna. Det är kommunfullmäktige som beslutar om de nya föreskrifterna.
Synpunkter lämnas senast den 11 april 2025 via e-post till mb@alvsbyn.se eller via brev till Älvsbyns kommun, 942 85 Älvsbyn.
Renhållningsordningen finns på anslagstavlan.