Såg problemen komma

– Det gäller att ligga i framkant när man har en liten butik i ett litet samhälle. Vi såg problemen komma och tänkte att vi måste göra något, säger Johanna.

– Julhandeln är väldigt viktig för vår omsättning och när restriktionerna säger att man ska undvika att handla i butiker hade vi bara två alternativ; ge upp eller hitta lösningar.

Redan i våras började Johanna med att erbjuda hemkörning av varor som beställts i deras webbshop. Då var det inte så många som utnyttjade erbjudandet, men i höst är det desto fler.

– Nu tar vi inte bara emot beställningar via webbshopen, utan även via telefon och mejl. Det har fört med sig att vi kör ut varor i upp till tre timmar varje dag.

Johanna har också infört möjligheten att boka egen tid i butiken, före eller efter ordinarie öppettid.

Fredagspåsen

En lördagskväll hemma i tv-soffan för några veckor sedan var Johanna godissugen och utbrast ”Varför finns det inte utkörning av godis? Man kan ju beställa hem annat, som pizza!” Den natten hade hon svårt att sova och plötsligt slog tanken henne ”Varför kör inte vi ut godis?” Steget var inte långt från tanke till handling och redan nästa helg testade de konceptet med Fredagspåsen. Kunderna beställer en påse med godsaker som Johanna och Andreas kör ut när de har stängt butiken på fredagar.

– Vår familjs fredagsmys är numer att sitta i bilen mellan klockan 17 och 21.30, säger hon med ett skratt, men vi är jätteglada för att det är så många som beställer påsar. Vi säljer slut på alla och kunderna berättar att de tycker det är roligt att innehållet är en överraskning. En del familjer har hittat på egna rutiner runt påsen, som till exempel att lotta om vem som ska få provsmaka det godis som de inte har ätit förut. En del har också beställt till sina äldre föräldrar och andra personer i riskgrupp.

Som alternativ eller komplement till godis kan man nu också välja att beställa en pysselpåse till helgen. Även den har blivit populär.

Butikerna har anpassat sig

De flesta butikerna i Älvsbyn vidtog under december olika åtgärder för att det skulle vara möjligt att handla och ändå minska risken för smittspridning så mycket som möjligt. Flera butiker erbjöd möjligheten att beställa det man ville köpa på telefon eller mejl och sedan antingen hämta varorna utanför butiken eller få dem hemkörda eller hemskickade med post. Några butiker gav också möjlighet att få se på varor utomhus eller att boka ett besök i butiken på egen hand före eller efter öppettid. I en del butiker hade personalen visir.
Att handla lokalt är en uppmaning som vi hört många gånger. Efter julhandeln och mellandagsrean går försäljningen kraftigt ner och omsättningen går på sparlåga i några månader. Om du då behöver köpa något så är det viktigare än någonsin att tänka på våra lokala handlare och göra dina inköp inom kommunens gränser.

Artikeln är även publicerad i Älvsbybladet #4, 2020

Text: Elisabet Nordebo