Digitaliseringen fortsätter att påverka svenskarnas beteenden. Handeln sker mer och mer via nätet, och att skicka och ta emot paket är numera en del av vardagen. Samtidigt minskar behoven av att skicka fysiska handlingar snabbt, och antalet skickade brev har minskat med ungefär hälften sedan millennieskiftet. Därför har PostNord introducerat en ny leveransmodell där paket och varubrev fortsatt delas ut varje vardag medan brev levereras varannan vardag.
Den 2 maj införs varannandagsutdelning som planerat i den norra delen av landet och på Gotland. Det innebär att mottagare med postnummer som börjar på siffrorna 62 och 74–98 från och med det datumet får brev, tidningar och reklam varannan vardag. Paketleveranserna påverkas inte av förändringen. Sedan tidigare har den här utdelningsmodellen införts i södra delen av Sverige och gäller redan för ungefär åttio procent av mottagarna i landet.
– Med den här modellen för utdelning av brev, tidningar och reklam möter PostNord en verklighet som redan är här, där svenskarna skickar allt färre brev och allt fler paket. För många mottagare är det idag viktigare att kunna få sina e-handlade paket alla vardagar än att brevbäraren ska passera postlådan varje dag, oavsett om det finns brev att dela ut eller inte, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige.
Under många år har breven blivit allt färre, samtidigt som de e-handlade paketen har blivit allt fler. Brevbärarna fortsätter att dela ut brev varje dag, men går olika rundor beroende på vilken dag det är. Typ halva kommunen vardag ett och andra halvan av kommunen vardag två. Servicen kommer att vara densamma i hela landet när modellen nu blir fullt utrullad. Lantbrevbäringen kommer att finnas kvar. Paketleveranserna kommer inte att beröras av förändringen i postutdelningen, utan delas ut i mottagarens postlåda, som hemleverans eller till ett ombud precis som tidigare.
Modellen har rullats ut stegvis sedan början av 2021, och varje utrullning har utvärderats på flera parametrar, däribland leveranskvalitet, medarbetarnas arbetsmiljö och de interna processerna, för att identifiera och genomföra förbättringar.
För den som har behov av att skicka något snabbt finns det även i fortsättningen expresstjänster, både för företag och privatpersoner. Företagare som har behov av utdelning varje dag kan teckna ett särskilt avtal om hämtning och lämning eller använda sig av postbox.