Kommunstyrelsen positiv till nästa steg för CHARM-Fabriken

Tallrik med mat.Kommunstyrelsen har ställt sig positiv till inriktningen att etablera Charm-Fabriken AB som en långsiktig organisationsform för verksamheten i Älvsbyn. Sedan starten 2024 har CHARM-Fabriken utvecklats från ett projekt till en innovationsmiljö för hållbara livsmedel, där företag, forskning och offentlig sektor samverkar för att utveckla nya produkter, processer och affärsmöjligheter. Genom projektet har närmare 300 aktörer deltagit i olika aktiviteter och bidragit till att forma projektet till vad det är idag. 49 företag fått stöd genom projektet exempelvis genom utvecklingen av nya produkter, processer och affärsmodeller.

Satsningen har bidragit till nya företagsetableringar, innovationer och stärkt innovationsförmåga hos lokala företag. Samtidigt har nya samarbeten och arbetssätt vuxit fram som stärker förutsättningarna för hållbar utveckling inom livsmedelssektorn.

Inför projektets avslut 2027 pågår nu arbetet med att skapa en långsiktig organisation som kan ta tillvara de resultat och samarbeten som byggts upp. Förslaget är att etablera Charm-Fabriken AB, där näringsliv och offentlig sektor tillsammans tar ansvar för verksamhetens fortsatta utveckling.

– CHARM-Fabriken har blivit en viktig miljö för innovation, samverkan och företagsutveckling inom livsmedelssektorn. Genom att arbeta vidare med en långsiktig organisation skapar vi förutsättningar för fortsatt företagstillväxt, nya samarbeten och stärkt attraktivitet för Älvsbyn, säger Johan Dahlqvist, kommunstyrelsens ordförande.

Kommunstyrelsens beslut innebär att arbetet nu fortsätter med att ta fram förslag till bolagsordning, aktieägaravtal samt slutlig ägar- och finansieringsmodell. Frågan kommer att återkomma till kommunstyrelsen för ett nytt ställningstagande innan ett eventuellt bolag bildas.

Bild som visar CHARM-fabrikens logotype.