Kommunen expanderar digitalt – satsar mer på sociala medier

– Det handlar om att nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp, säger Roger Tuomas, samhällsbyggnadschef på Älvsbyns kommun.

Sedan tidigare finns en del enskilda verksamheter i kommunen representerade i ett antal sociala medier, exempelvis Älvsbyns gymnasium på Instagram. I en del av kommunens vision att skapa ett attraktivare samhälle har kommunen tagit ytterligare ett steg digitalt, där fokuset kommer att ligga på mer kommunövergripande information.

I cirka ett halvår har kommunen funnits på LinkedIn, världens största professionella nätverk som sammankopplar yrkespersoner världen runt. Den 11 november utökades den digitala ytan, genom lanseringen av den officiella Facebooksidan. Där kommer kommunen att berätta om saker som händer i hela samhället, allt från nya satsningar och lediga tjänster, till aktuell kommuninformation.

– För att kunna skapa en attraktivare kommun är det viktigt att få ut ett budskap. Dels till dem som bor i Älvsbyn, så att vi kan kommunicera snabbt och smidigt och hålla en öppen dialog med medborgarna, dels så att vi kan marknadsföra kommunen utåt till specifika målgrupper. Till exempel om det handlar om markanvisning så kommer vi att marknadsföra det till fastighetsbolag som förvaltar och bygger bostäder. Lämpligtvis kommer vi att göra det då på LinkedIn, berättar Roger Tuomas.

Förutom information från kommunen kommer även information om diverse arrangemang och evenemang att delas via Facebook-sidan. Så gilla, dela och följ gärna sidorna, så att fler kan ta del av allt som är på gång i Älvsbyn.

www.facebook.com/alvsbyn

www.linkedin.com/company/alvsbyns-kommun

Text: Robin Nilsson