Det var ett vackert väder och ett strålande solsken när elbilsrallyt genomfördes den 3 mars. Till årets upplaga var enbart rena elbilar inbjudna. Trots att startfältet bestod av 27 ekipage deltog hela 23 unika bilmodeller. Älvsbyns Motorsällskap höll ihop starten vid Luleå Energi, såväl som målgången vid Ebbenjarka. Under resans gång stannade samtliga förare vid så kallade checkpoints.
Strax efter 14-tiden landade de första bilarna i Älvsbyn, där en av dessa checkpoints placerats bakom Gårdings järnaffär. Föraren hade där som uppgift att ta en bild/selfie på platsen, rapportera in snittförbrukning och gå ett varv runt bilen, innan kosan styrde mot Piteå.
Efter tävlingen delades pris ut inom kategorier som ”Närmast idealtid”, ”Snittförbrukning”, samt till de som hade snyggaste tävlingsskruden, de snyggaste shortsen, snyggaste ekipaget med mera.
Nytt för i år var att tittare kunde följa tävlingen live via eGPN Winter Studio, där ”rally-moderator” Li Skarin och projektledare Robert Granström diskuterade lärdomar från EU-projektet CELLER-i2, vars primära syfte är att sprida kunskap och skapa testfakta om huruvida elbilen står sig i det kalla klimatet i Norrbotten.
– CELLER-i2 är en fortsättning på projektet ”Lika bra med CELLER-i”, med finansiering från EU:s regionala fond. Det viktigaste målet i detta andra projektsteg är att identifiera 100 bilar, i kommunal verksamhet, där man kan ersätta fossila bilar och samtidigt spara på skattebetalarnas medel, säger Sofia Lundberg, samhällstrateg vid Älvsbyns kommun.
– Vi närmar oss slutet av projektet och det ser lovande ut kring denna viktiga måluppfyllelse. De flesta kommuner kan, under en treårsleasing, spara in flera hundra tusen, bara genom att byta ut 5–6 av dem fordon som körs mest, säger Robert Granström.