– Försäljningen i butiken har bara ökat för varje år. För ett par år sedan byggde vi ut butiken och lagret ytterligare. Nu under pandemin har vi sett att folk har handlat mer på orten, vilket vi har märkt även hos oss. Allt fler har hittat den lokala handeln, vilket ju känns roligt, säger företagets ägare Mikael Karlsson.
Företaget har i dagsläget 10 anställda, varav fem av dessa arbetar som elektriker. De arbetar med service och underhåll ute i fält hos privatpersoner och företag, där bland annat Polarbröd varit en stor del av företagets installationsverksamhet under en lång tid. I butiken erbjuds kunder diverse produkter inom Elons sortiment. Butiken erbjuder även leverans och installation av vitvaror hos kunden.
Under årens gång har företaget utvecklats och blivit allt större, både vad gäller storleken och utbudet. 2017 gick butiken med i Elon-koncernen, en av Nordens största kedjor inom vitvaror och hemelektronik, för att kunna erbjuda ett större utbud med konkurrenskraftiga priser. För ungefär ett år sedan startade Elon sin kökslansering Nordanro och då valde Mikael med personal att ”hoppa på tåget”. Sedan augusti 2021 kan kunderna nu beställa kök, komplett eller i delar, i butiken.
– Det var ett naturligt steg tyckte vi, i och med att vi säljer vitvaror som hör till kök. Vi har tidigare fått förfrågan från kunder om vi inte kan erbjuda och sälja kök, därför känns det kul att kunna göra det nu. Vi har byggt upp en fin köksutställning i butiken med vitvaror och produkter som vi erbjuder. Det känns roligare att kunna visa vitvaror i rätt miljö. Kök är något som vi tror kompletterar vår befintliga verksamhet på ett bra sätt, säger Mikael.
– Inom kök kan vi erbjuda allt från de lite finare lyxlösningarna med kompletta kök till att bara göra enklare byten av köksluckor på befintlig stomme. Det behöver inte vara större arbeten där man byter ut hela köket utan vill man bara byta ut några små detaljer i sitt befintliga kök går det också bra. Vi erbjuder kökskonsultationer kostnadsfritt där vi ritar upp och plockar fram ett förslag. Sen får kunden avgöra om man ska gå vidare eller inte, säger Rickard Nyman, köksansvarig.
Artikeln är även publicerad i Älvsbybladet #3, 2021
Text: Robin Nilsson