Den 30 januari blev Asad Namah ny byggnadsinspektör i Älvsbyns kommun. Hans arbetsuppgifter består bland annat av att hantera ärenden rörande bygglov, rivningslov, strandskyddsdispenser, allmän byggnadsåtgärd och obligatorisk ventilationskontroll (OVK).
– Jag utbildade mig till arkitekt i Kazakstan i fem år. När jag sen kom hit till Sverige, för 3,5 år sedan, gick jag på Luleå tekniska universitet för att lära mig hur systemet i Sverige fungerar. Sen fick jag praktik på Piteå kommun, där jag arbetade mycket med OVK-frågor och hur man arbetar med hantering av bygglov, berättar Asad.
Efter studierna arbetade Asad och lärde sig mer om jobbet som byggnadsinspektör och efter en lång resa hamnade Asad till sist i Älvsbyn.
Som Älvsbyns enda byggnadsinspektör hanterar Asad även tillsyn på arbetsplats, samt lämnar råd och upplysningar om byggregler, installations- och byggteknik till allmänheten.
Sommaren börjar närma sig med stormsteg och det är då som de flesta väljer att bygga. För de som planerar detta är det extra viktigt att se till så att alla papper är som det ska, så att Asad kan ge ett grönt ljus.
– Jag ska försöka göra allt jag kan för att det ska gå så snabbt som möjligt.
Två tips är att lämna in ansökan i god tid, ungefär tre månader innan man planerar att påbörja sitt projekt, och se till att alla papper är som det ska, exempelvis färdig ritning och eventuellt godkännande från närliggande granne.
Artikeln är även publicerad i Älvsbybladet #1, 2017
Text: Robin Nilsson