Älvsbyn ökar ytterligare i undersökning om företagsklimat

Bilden visar Stefan Lindbäck, vice KSO, Johan Dahlqvist, kommunstyrelsens ordförande samt Hans Andersson från Svenskt Näringsliv.

Från vänster: Stefan Lindbäck, vice kommunstyrelsens ordförande; Johan Dahlqvist, kommunstyrelsens ordförande; och Hans Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv.

Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning av företagsklimatet i Sveriges samtliga 290 kommuner. Tusentals företagare runt om i landet har genom en enkätundersökning fått svara på vad de tycker om det lokala företagsklimatet. Idag, tisdagen den 20 maj, presenterades undersökningens resultat. För Älvsbyns kommun blev det en positiv nyhet med ett förbättrat betyg.

I den senaste undersökningen från Svenskt Näringsliv steg kommunens sammanfattande omdöme från fjolårets 3,8 till årets 4,1 – det högsta betyget från företagen sedan mätningarna startade. Ökningen med +0,3 är dessutom den största i hela länet, tillsammans med Haparanda. Det är en fortsatt stark utveckling för kommunen som ifjol utsågs till årets klättrare i länet och då placerade sig som den tredje bästa kommunen i länet.

– Företagen i vår kommun – och i hela länet – strävar ständigt framåt. Vi vill bli bättre, och då tittar vi på vårt eget omdöme för att se var vi kan utvecklas ytterligare. Jag är glad att se dessa resultat, för det visar att näringslivet, politiken och kommunens organisation vill framåt och att alla arbetar för det. För det här är ett arbete vi gör tillsammans, säger Johan Dahlqvist, kommunstyrelsens ordförande.

– Under året har vi arbetat målmedvetet för att ytterligare förbättra vår verksamhet. Vi har nu ett antaget näringslivspolitiskt program som tydligt definierar våra fokusområden och mål. Att företagen märker en positiv förändring är ett bevis på att vi är på rätt väg, och detta är något vi ska fortsätta att utveckla tillsammans med vårt starka näringsliv, berättar Anna Lindberg, kommunchef.

Undersökningen är en viktig indikator på hur företagen upplever kommunens service, attityd och stöd. Dialog, myndighetsutövning och samverkan med skolan är frågor som lyfts fram som särskilt viktiga för företagen. Service och bemötande är ytterligare ett område där kommunen visar tydliga förbättringar, från ett betyg på 2,9 år 2017 till 3,9 i årets undersökning. En stark utveckling som visar att det långsiktiga arbetet ger resultat.

Även om den slutliga rankingen inte presenteras förrän i höst är kommunen tydlig med sin strategi:

– Oavsett vad placeringen visar i höst, kommer vi att fortsätta arbeta på samma sätt – lyhört, målmedvetet och tillsammans, allt för att fortsätta utveckla vår kommun, säger Johan.