Omsorgspersonalens ansvar
Huvuduppgiften är service och omvårdnad. Vid delegering av medicinsk arbetsuppgift som avser läkemedelshantering biträder vårdpersonalen leg. sjuksköterska och omfattas då av ansvar enligt allmänna åliggande för hälso- och sjukvårdspersonal.
I omsorgspersonalens ansvar ingår också att inom ramen för sin kompetens uppmärksamma förändringar i den enskildes hälsotillstånd och informera ansvarig sjuksköterska.
Kontaktpersonens ansvar
- Att tillgodose så den boende får sina fysiska, psykiska, sociala, andliga och kulturella behov uppfyllda
- Att vara aktiv delaktig vid inflyttningen
- Att vara en förmedlande länk mellan den boende och anhöriga/närstående
- Att se till att den planerade genomförandeplanen är aktuell och efterföljs
- Att beställa vid behovs medicin
- Att informera den övriga omsorgspersonalen om förändringar runt den boende
- Att observera, rapportera och dokumentera i Sofia HSL
- Att vårdtagaren får duscha minst 1ggr/vecka
- Att den boende har de pengar som behövs till olika behov samt för kassabok över in- och utgifter
- Att i samråd med anhöriga se till att hygienartiklar, kläder, sänglinne och handdukar finns till hands
- Att städa den boendes rum
Ansvarar för – innebär inte att det är enbart kontaktpersonen som utför uppgifterna. Kontaktpersonen kan göra en överenskommelse med arbetskamraterna om utförandet.
Rutin städning
Lagstöd
Lag om åliggande för personal inom hälso- och sjukvården (SFS 1994:953)