Trygghetslarm

Vad är ett trygghetslarm?

Trygghetslarmet består av en bärbar larmknapp och en trygghetstelefon med högtala­re och kan användas hemma hos dig, dygnet runt. Larmknappen är vattentät och för din säkerhet är det viktigt att du alltid har den på dig, antigen runt handleden eller halsen. Vid oförutsedd situation kan du påkalla hjälp från hemtjänstpersonalen genom att trycka på din larmknapp. Trygghetslarmet är personligt och kan användas av dig som har beviljats larmet av biståndshandläggare.

Hur får jag trygghetslarm?

Du ansöker hos biståndshandläggare i kommunen om trygghetslarm. Handläggaren inleder då en utredning för att ta reda på vilket behov av stöd och hjälp som du har. Trygghetslarm kan bland annat beviljas dig som på grund av sjukdom och eller funktionsnedsättningen har en stor risk att komma i en situation där du behöver oförutsedd hjälp exempelvis vid ökad risk för fall. Trygghetslarm kan även beviljas på grund av oro och otrygghet.

Kontaktuppgifter:

För att komma i kontakt med biståndshandläggare ring Älvsbyns kommuns växel på telefonnummer 0929-170 00.

Biståndshandläggare har telefontid vardagar måndag till fredag klockan 08.00 – 09.00

Avgift

Du betalar en avgift för trygghetslarmet. För information läs under avsnittet avgifter: Avgifter hemtjänst

 

Broschyr trygghetslarm:

Information angående trygghetslarm

Senast uppdaterad 2018-11-02

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.