Vikten av varumärke

Tidigare var berättelsen och bilderna den information som fanns tillgänglig. I och med tryckkonsten som först kom på tyg och sedan på papper förändrades vår möjlighet till kommunikation.

När vi sedan kunde förmedla oss genom ljud och bild förändrades ytterligare våra metoder för kommunikation. Telefon, radio och tv ökade snabbheten inom kommunikation. Och vi anpassade oss till den nya tekniken. Nyheter blev en färskvara.

När sedan internet kom med sina sociala medier förändrades landskapet ytterligare. Antalet kommunikationskanaler ökade markant. Tidigare hade företagen i det närmaste ensamrätt på informationen till de anställda och dagstidningarna hade i det närmaste ensamrätt på kommunikationen av lokala nyheter.

Vad innebär det att odla sitt varumärke? Det handlar om hur man väljer att uppträda såväl internt som externt, från personliga möten till masskommunikation.

Starka varumärken som Luleå Hockey betonar ofta vikten av att låsa dörren till omklädningsrummet när de grälar. När de enas låser de upp dörren och går de ut med ett gemensamt budskap.

De flesta kommunerna har tagit fram en varumärkesplattform med en kommunikationsstrategi. Vägvalet för Älvsbyns kommun var att ta fram ett varumärke för den geografiska platsen inte den kommunala organisationen. Därför arbetade vi tillsammans med Företagarna, Köpmannaföreningen, LRF, fritidsföreningar, ungdomar och politiker när vi tog fram vårt varumärke.

Senast uppdaterad 2014-11-07

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.