Vaktbyte vid slottet i Stockholm

Trender från omvärlden

De flesta verksamheter har någon form av omvärldsbevakning. Desto större verksamheten är desto längre tidshorisont behövs för att förändra i tid. Det finns många olika modeller för att omvärldsbevakning, nedan presenterar jag tre vanliga modeller för år 2016.

Blue ocean strategy
Till skillnad från den röda oceanens strategi, det traditionella sättet att konkurrera med andra produkter och tjänster, finns nu den blåa oceanens strategi. Det handlar främst om att söka nya marknader mellan andra befintliga marknader.

En del marknader är röda, andra är blå. De röda marknaderna har en mördande konkurrens där företagen slåss om marknadsandelar och möjligheterna till tillväxt och vinst är begränsade. De blå oceanerna är de outnyttjade marknaderna där spelreglerna inte är givna och konkurrensen saknar betydelse. Där kan du skapa en ny efterfrågan och nå en lönsam tillväxt.

Ett exempel är taxi, det finns ”vanlig” taxi och så finns det limosiner, det är röda oceaner. Lyxtaxi är ett nytt segment som kommer allt mer i storstäder, diskreta svarta bilar utan skyltar eller delkaler med en förare i kostym, det är en blå ocean.

Ett annat aktuellt exempel är hur internetföretaget UBER konkurrerar ut taxibolag. Via en mobilapp kan kunderna hitta och boka bilar i sin närhet på några minuter. UBER:s koncept har skakat om taxibranschen i flera länder.

Svarta svanar
Det finns inga svarta svanar hävdade filosofen Aristoteles, och använde uttrycket som symbol för absurditeter. De flesta av alla händelser från omvärlden och konkurrenter kan förutses. De sista fem procenten är händelser som inte har kunnat förutses och dessutom har stor påverkan på verksamheten. Det kallar vi svarta svanar.

Svarta svanarna är svåra att förutse, här handlar det mera om att fundera på hur vi hanterar det oväntade. Frågeställningen är värsta scenario, vad kan inträffa och hur hanterar vi det.

Ett exempel är VW starka kultur som försökte dölja och fejka sina siffror om utsläpp från dieselbilar. Med 7 miljoner producerade bilar per år och 6 000 anställda motoringenjörer finns det en stark kultur för att vårda det gamla, att bromsa utvecklingen mot elbilar. Det kostade dem cirka 30 miljarder kr i böter, bara i USA. Hade de kunnat förutse avslöjandet i en transparent värld?

Zombies
Världen förändras och vi med den. Det fanns många yrkesroller för 30 år sedan som inte finns idag. I takt med digitaliseringen kommer det att försvinna många yrkesroller, det vet vi redan nu. Det som kommer att försvinna kallar vi för zombies. Frågeställningen är vilka områden och yrkesroller som kommer att försvinna fram till år 2030. Det är våra zombies. När vi har identifierat dem tar vi fram ett åtgärdsprogram. Vilka är era zombies?

Ett exempel är Kodak, världens största företag inom film och framkallning. År 1975 hade deras utvecklingsavdelning tagit fram en digitalkamera. Kulturen var så stark att de valde att gömma digitalkameran i en skrivbordslåda därför att den hotade deras hela existens. På 90-talet lanserade ett japanskat företag en digitalkamera på marknaden och år 2013 stängdes Kodak ner. Vad hade hänt om Kodak använt sitt 10 åriga försprång till att utveckla digitalkameran?

Det är lätt att förutse tekniska framsteg, det är svårare att förutse förändrade värderingar och beteenden.

Tack för att ni tog er tid!

Pär Jonsson
Näringslivschef
Älvsbyns kommun

Senast uppdaterad 2016-11-01

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.