Seminarium om företagande i Kåbdalis

Måndag kväll genomförde vi ett seminarium med fokus på företagens framtid. Arrangemanget genomfördes i Kåbdalis. Arrangör är entreprenörcentra, Älvsbyns och Jokkmokks kommuners projekt för att stötta nyföretagande i respektive kommun.

Jonas Jalar från Arctic Falls presenterade förändringar inom bilindustrin. Som biltestare gäller det att anpassa sin verksamhet efter bilindustrins krav. Tester i regionen har förändrats genom åren. Tidigare var det fokus på låsningsfria bromsar, nu har fokus förflyttats allt mer på test av el-hybrider.

Elisabeth Ennefors från Älvsbyhus presenterade sin syn på marknadskommunikation. Allt börjar med den inre stoltheten, det är en förutsättning för utveckling av varumärket. Nöjda kunder blir goda ambassadörer för Älvsbyhus. Resan mot det nya går via internet och sociala medier berättar Elisabeth.

Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Tourism, presenterade turismen i Sverige. Värdet av besöksnäringens exportvärde, konsumtion av utländska gäster, ger 98 miljarder kr per år till Sverige. En global ökning av 3 procent per år förväntas fram till år 2030.

Sverige har världens 21:a största turistekonomi. Turismen i Norrbotten ökar mera än Sverige i genomsnitt. Viktigt att notera att affärsresenärer ex. biltest är en del av turismen. De senaste 12 åren har turismen i Norrbotten ökat sin omsättningen med 74 procent. Störst ökningen är tyska gäster.

Seminariet avslutades med en presentation av K&Min bageri och lanthandel i Kåbdalis.

Syftet med seminariet var att stärka ledarskapet inom omvärld och marknad.

bild

 

Senast uppdaterad 2014-11-07

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.