Tillväxt, från väveri till Volvo

Begreppet organiskt härstammar från naturvetenskapen. I affärsvärlden betecknar det en expansion utifrån en befintlig verksamhet, begreppet står i motsats till förvärv. För orter är organisk tillväxt viktigt och vi vet sällan vad som leder till framgång. Låt mig ta ett exempel från Gamlestadens väveri i Göteborg.


Gamlestadens väveri
I mitten av 1800-talet startade Alex Barcly upp Gamlestadens väveri i Göteborg. Det var ett nedlagt sockerbruk som med stora investeringar byggdes om till ett spinneri. På grund av spekulationer i bomull gick Alec Barclay & Co i konkurs år 1877. Några år senare såldes fabriken till firman Johansson & Carlander (grundad 1865).  Under deras ledning expanderade affärerna och år 1893 togs ett nybyggt väveri i bruk. Gamlestadens väveri var ett lönsamt företag med nästan 1 200 anställda i början på 1900-talet.


SKF
Väveriet hade många långa axlar som ständigt blev vinda. Bolagets maskiningenjör Sven Wingqvist arbetade med problemet och hittade lösningen för lagringen av axlarna. Sven fick patent på sin uppfinning, det sfäriska kullagret, år 1907.

Det unika i patentet är att den yttre lagerringens löpbana hade en sfärisk form som gör att den inre lagerringen inte bara kan rotera runt sin egen axel, utan också kan ställa in sig snett i lagret och därigenom kunde ta upp avvikelser i uppriktningen av axlar utan några tillkommande krafter och även uppta avsevärda axiella krafter.

Sven Wingqvist bildade ett nytt företag tillsammans med sin arbetsgivare Johansson & Carlander, ett bolag som fick namnet Svenska kullagerfabriken, förkortas SKF. Företaget etablerade sig i närområdet och de finns där än i dag. Deras första stora kund blev ASEA i Västerås.


Volvo
SKF:s försäljningschef Assar Gabrielsson lyckades år 1926 övertyga  ledningen att han tillsammans med några kollegor skulle starta upp tillverkning av en bil. Syftet var att gynna den egna tillverkningen och försäljningen av kullager.

Den första bilen rullade ut ur fabriken i april 1927. Namnet blev Volvo, därför att det fanns ett vilande bolag med det namnet. År 1915 registrerade SKF ett nytt bolag med namnet Volvo, latin för jag rullar, en koppling till deras verksamhet med kullager. De ursprungliga planerna för bolaget Volvo hade varit att använda det som ett bolag och varumärke för en serie av kullager, avsedd för den amerikanska fordonsmarknaden. Volvo som företag delades sedan inom segmenten personbilar och tunga fordon.

Underskatta inte företag som Gamlestadens väveri!

Tack för att ni tog er tid!

 

Pär Jonsson
Näringslivschef
Älvsbyns kommun

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad 2016-11-22

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.