Lägesrapport från Älvsbyns godsterminal

Den första fasen av projektet är nu snart avklarat. Det var att lägga ny järnvägsräls och även skapa ett terminalområde bestående av en större plan grusyta där lastning och lossning av gods ska kunna ske.

Den andra fasen som pågår nu, där finns det en arbetsgrupp bestående av Polarbröd, Älvsbyhus, BDX, Trafikverket och Älvsbyns kommun som arbetar för att få igång fasta linjer med godstransporter till och från vår godsterminal. Våra varuproducerande företag har stora flöden gods i nord-sydlig riktning, där vi i projektet har fokuserat på orter med returtransporter.

Plan A i projektet har varit avtal med statliga Green Cargo, men de verkar inte intresserade av transporterna. Deras fokus på orter för godstransporter är inte volymer gods utan städernas invånarantal. Det är få orter i norra norrland som kan matcha Älvsbyns volym av godstransporter! Vi ansåg att det måste vara en fråga för ägarna. Därför tog vi kontakt med ägarna, staten, via riksdagens trafikutskott. De besökte oss för 6 månader sedan och lyssnade på våra behov av tågtransporter. Vi har i dagsläget inte fått någon återkoppling. Den politiska vägen via ägarna tar tid.

Parallellt har vi arbetat med plan B, annan aktör inom järnvägstransporter. Vi kom långt med Pettersson Rail, provtransporter skulle genomföras i juni 2012 men samtidigt gick deras moderbolag i Norge i konkurs. Vilket medförde att även Pettersson Rail tvingades ansöka om konkurs. Tillbaka till ruta ett!

I veckan har vi från arbetsgruppen varit i södra Sverige och träffat  andra aktör inom tågtransporter för att gå vidare med plan B. Information från dessa möten ligger vi lågt med till vidare. Vi återkommer med mera information vid ett senare tillfälle.

Bakgrund

Under andra hälften av 1900-talet förlorade järnvägarna marknadsandelar till andra transportsätt beroende på långsamhet och dålig kundanpassning vilket i sin tur berodde på nationella monopol och standarder. Under 1990-talet fattade EU beslut om avreglering och en europeisk standard för att underlätta gränsöverskridande trafik och genom standardisering sänka kostnaderna.

Godstrafiken i Sverige är avreglerad sedan 1996, och i dag finns det ett 15-tal företag som utför godstrafik per järnväg. Det transporteras mer gods än någonsin tidigare på järnväg och efterfrågan bara ökar. Godstransporterna per järnväg ökar ungefär i samma takt som den totala ökningen. Järnvägens marknadsandel av de långväga transporterna är cirka 24 procent.

Avregleringen av godstransporter per järnväg har inte haft avsedd effekt där Green Cargo tidigare SJ, har en för stor dominans, de har idag ca 80 % av marknaden. Avregleringen har ännu inte konsoliderat branschen för att andra aktörer ska kunna utmana Green Cargo. Det finns många tågtransportörer, men statliga Green Cargo är det största företaget med de bästa slottiderna på spåret. 

Godstrafiken avreglerades i USA redan på 80-talet vilket har nått den planerade effekten. Produktiveten har stigit med 250 % och prisnivån har sjunkit med 50%.  När det gäller att stärka Sveriges BNP är den primära uppgiften att öka produktiviteten och den sekundära uppgiften att sänka prisnivån. I Sverige behöver vi en saklig debatt om  produktivitet och logistik när det gäller godstransporter per järnväg inte en debatt om hur arbetet organiseras.

 

Senast uppdaterad 2012-10-12

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.