Besöksnäringen växer

I förra veckan var jag på årsstämma för Swedish Lapland. Det gångna året redovisades samtidigt som planerna för det kommande året presenterades. Swedish Lapland arbetar med destinationsutveckling samt marknadsföring och kommunikation för turismen i Norrbotten.

Besöksnäringen har vuxit genom åren och prognoserna visar på en fortsatt god tillväxt. Besöksnäringen består av transporter, handel, cafe/restauranger, hotell samt aktivitetsföretag.

En stor aktör är hotell och övernattningar. Hotellens kunder kan delas in i privata och företag/konferenser. Företagskunder står för 64 % av omsättningen i Sverige och privata kunder står för resterande 46 %. För Älvsbyn är Storforsen en viktig motor. Vi har dessutom många duktiga aktörer med stuguthyrning och aktiviteter som verkligen brinner för sina gäster.

När det gäller företagskunder är biltest stor, de ger cirka 8 000 gästnätter per år i kommunen. RFN ger också många gästnätter, den senaste storövningen hösten 2012 gav cirka 12 000 gästnätter i länet. Filminspelningar ger också många gästnätter. Filmen isdraken gav cirka 2000 gästnätter i kommunen. Dessutom ger filminspelning ett tillskott inom handeln.

Marknaden och processen vid köp av resor har förändrats. I nuläge köps ca 94 % av resorna i Sverige på nätet. Viktigt att vi anpassar våra destinationer och turistbyråer efter marknadens villkor. Sen har vi också olika roller inom turism. Företagen säljer och marknadsför produkterna. Kommunens roll är information och marknadsföring av de geografiska destinationerna.

Senast uppdaterad 2014-11-07

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.