CELLER-i

CELLER-i ”Lika bra med CELLER-i”                     ESI+logo_c_RGB

Kontaktperson för projektet:

Robert Granström
070-648 00 42

Hur klarar sig egentligen elbilen i Norrbotten? Hur påverkas räckvidden av den norrländska vinterkylan, hur funkar värmen etc.? Frågorna är många bland de konsumenter som funderar på att sadla om från förbränningsmotor till ren elmotor. Robert Granström är en av dem som arbetar med att reda ut just dessa frågor.

Strax innan årsskiftet startades det treåriga projektet ”Lika bra med celler-i”, vars syfte är att undersöka hur bilarna klarar sig i det kalla klimatet i norr. Projektet är ett samprojekt mellan Pite Energi, Luleå Energi, näringslivskontoren i både Boden och Älvsbyns kommuner samt Arctic Falls. Detta görs med stöd av EU.

I tre år utförs flera olika tester, där man undersöker hur bra elbilarna fungerar i olika temperaturer. Testerna är rena konsumentupplysningstester och görs i samarbete med regionala bilhandlare, som även de saknar denna typ av information.

– Vi testar inne i Arctic Falls testanläggning där vi använder deras frysgarage för att frysa ner bilarna till den temperaturen som vi tycker är mest relevant att testa i, och vi har då valt att kyla ner bilarna till minus 20 grader under laddning. Sen väntar vi till det är minst 20 grader kallt ute innan vi kör. Vi sätter på stolsvärmen, lyset, radion och 20 graders värme i bilen och kör konstant i 90 km/h tills bilens batteri är tomt, berättar Robert Granström, projektledare.

– Tester i minus 20 gör att det är lättare att få till repeterbara jämförelser, men vi har även testat i minus 35 för att få bra referenssiffror. En viktig insikt är att elbilar startar minst lika bra som en fossilbil i den temperaturen.

Pendla med elbil lönar sig i Norrbotten

Robert Granström är själv pionjär och börjar bli rutinerad vad gäller vinterkörning med elbil. Hans Tesla Model S har hittills rullat 8000 mil längs vägarna i norr. Enligt honom är Norrbotten ett bra ställe att satsa på elbil, både vad gäller den offentliga sektorn men även för privatpersoner som pendlar.

– En optimal kundgrupp för rena elbilar är tvåbilsfamiljer som bor i villa och som pendlar. Det är enkelt att ordna med laddning och just de som pendlar kör ju många mil per år. Ska du få ekonomi i en elbil då måste du köra runt 2000 mil/år, om du inte äger bilen i mer än tre år. Har man bara en bil i familjen är en laddhybrid kanske lämpligare. Men även här i norr finns det nog familjer som klarar allt sitt resande med en ren elbil. Det är en myt att elbilar passar i storstäderna. Elen du förbrukar vid en mils körning kostar två kronor och det ger oss möjlighet att minska kostnaden för våra långa avstånd.

För att testa bilarna anordnar projektet även ett årligt elbilsrally i februari, där bilarna tävlar genom att köra fyrkanten runt samtidigt som man mäter förbrukning, snittfart mm. Vinnaren utses efter att man kollat dessa värden.

Veckobrev

1. Energiförbrukning överblick
2. Räckviddsjämförelser
3. Att testa och hur
4. Lite peak
5. Energiförbrukning uppdate
6. Lite fracking
7. Lite till fracking
8. Marknadsbild
9. Marknadsbild 2
10. Villaägare
11. Bilköp
12. Andrabilen
13. Genderfrågan
14. Batterier och CO2

Senast uppdaterad 2017-08-15

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.