Lika bra med CELLER-i implementering

Projekt ”Lika bra med CELLER-i implementering (CELLER-i2) syftar till att öka andelen laddbara bilar bland offentliga aktörer i vår region och genom detta stimulera andra aktörer att också minska bruket av fossila drivmedel. Målet med projektet som pågår mellan april 2019 och september 2022 år är att bidra till en fördubbling av antalet elbilar i regionen.

Projektet är en fortsättning på det första CELLER-i-projektet som syftade till att svara på hur laddbara bilar fungerar i kallt klimat och om de lämpar sig för långa pendlingsavstånd. Resultatet av de räckviddstester som genomfördes inom projektet visade att räckvidden visserligen blir lite kortare i kallt klimat men att laddbara bilar lämpar sig väl för daglig pendling och att det går att spara pengar genom att köra på el.

I det nuvarande projektet genomförs ett mindre antal räckviddstester för nya modeller då utvecklingen av laddbara bilar går fort framåt och det hänt en del sedan det första projektet. Utöver det genomförs workshops i de medverkande organisationerna i syfte att ta reda på vilka fordon som kan vara lämpliga att börja med att byta ut till laddbara motsvarigheter.

För att sprida kunskap om laddbara fordon genomförs ett kombinerat elbilsseminarium och ett elbilsrally under namnet eGP Nordic i februari/mars varje år.

Under det första CELLER-i-projektet uppmärksammades att man i studien SELF-i konstaterat att andelen laddbara bilar som säljs till kvinnor är mindre än andelen fordon som drivs på fossilt bränsle. Målsättningen är att CELLER-i2 komma vidare i arbetet med att ta reda på om kvinnor och män bemöts på olika sätt och ges olika information när de besöker en bilhandlare. Mot bakgrund av detta ska projektet också skriva och sprida en rapport om miljö och gender inom bilhandeln.

I projektet medverkar följande kommuner: Älvsbyn, Boden, Piteå, Luleå, Jokkmokk, Övertorneå, Arvidsjaur, Pajala och Haparanda stad, samt Region Norrbotten. Projektet finansieras av Tillväxtverket med medel från EU:s regionala utvecklingsfond. Huvudman för projektet är Älvsbyns kommun. Fordonstester som genomförs i projektet sker på en av Arctic Falls anläggningar i Älvsbyns kommun och på allmän väg. Luleå tekniska universitet deltar i projektet genom att arrangera rallyt, utvärdera tester och genomföra studier kring miljö och gender inom bilhandeln.

e-GPN Winter studio 2022, elbilsrace och föreläsningar

Årets upplaga av elbilsrallyt e Grand Prix Nordic (eGPN) genomfördes den 3 mars 2022. I rallyt deltog 26 elbilar av 22 olika modeller. Starten hölls vid Luleå Energi AB varifrån bilarna körde via Boden, Älvsbyn och Piteå till Ebbenjarka strax utanför Luleå, en sträcka på totalt 174 km. Under rallyt samlades mätdata in genom digital utrustning som placerats i fordonen kompletterat med manuell avläsning av energiförbrukning vid start och mål samt stoppen i Boden, Älvsbyn och Piteå.

Under tiden rallyt pågick livesändes det från Picknick Medias studio i Piteå. Moderator för rallyt var Li Skarin (Li Skarin AB). På plats i studion fanns också projektledare Robert Granström samt inbjudna gäster och föreläsare. Sändningen finns inspelad och kan ses i sin helhet genom att klicka på nedanstående bild.

Krönikor och artiklar

I projektet ingår att kommunicera de resultat från de tester som genomförts inom CELLER-i. Här hittar du länkar till krönikor som vår projektledare skrivit tillsammans med en podd och ett antal artiklar som rör projektet och laddbara bilar i kallt klimat.

omEV #50: Om åtta testvintrar kvar till 2030 (podcast))

Minusgraderna förrädiska för elbilen – så ökar du räckvidden på vintern (Dagens industri)

5 konkurrenter som testas hårt i vinterklimat i Älvsbyn (Elbilen i Sverige)

Krönika: Körcykler är inte 2030, de är bara sååå fossila! (Recharge)

Krönika: Eller? Körcykler är så heta…(Recharge)

Robert Granström: Buss på hen bara… (Recharge)

Vilka kärror skall vi vintertesta? (Recharge)

eGPN 2021 (Älvsby news)

Få hyresgäster i Norrland kan ladda elbilen hemma: ”Hotar att bli en flaskhals (Hem & hyra)

Veckans bild

I veckans bild fördjupar vi oss i aktuella frågor rörande elbilar, laddinfrastruktur och annat som rör projektet.

”Körcykler är så fossilt”

”Elbil – ett sätt att hushålla med skattemedel”

Räckviddstest med Renault ZOE (2021)

Räckviddstest med Hyundai Kona (2021)

”Många laddare blir det”

Snabbladdning behövs inte. Eller?!

”Det är väl bara att bygga laddare”

Laddplatser – är det nåt kommunerna fixar?

eGPN 2021 – resultat från 2021 års elbilsrally

eGPN 2021 – data

eGPN 2022 – resultat från 2022 års elbilsrally

eGP_Nordic_2022_ver_1 9

eGP_Nordic_2022_ver_4 nr 10

eGPN – en första summering

eGPN 2022 – Räckvidd

Kontakt

Robert Granström, projektledare
Robert.granstrom@testsitesweden.com
070-648 00 42

Sofia Lundberg, samhällsstrateg
Sofia.lundberg3@alvsbyn.se
0929-171 88

Bild på Europeiska Unionens struktur- och investeringsfondens logotyp.

Senast uppdaterad 2022-05-06

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.