Leverantörsinformation

Fakturor till Älvsbyns kommun

Från den 1 april 2019 börjar en ny lag att gälla. Det innebär att ni som leverantör till Älvsbyns kommun ska skicka oss en e-faktura.

Lagkravet gäller för alla offentliga upphandlingar som påbörjas efter den 1 april 2019, även köp över disk.

Observera att PDF och papper inte är ett godkänt format.

Ni som kan e-fakturera idag

Älvsbyns kommun kan ta emot fakturor  i formatet Svefaktura 1.0. Älvsbyns kommun är anslutna till PEPPOLs infrastruktur.

PEPPOL ID:              0007:2120002734

Alternativt använd vår VAN-tjänst SWEDSESS

E-adress:                   2120002734

Ni som inte kan e-fakturera idag

Om ni inte har ett affärssystem

Använd vår fakturaportal för att registrera er där och skapa fakturan. Då får fakturan det format som behövs för att klassas som e-faktura. Det går att skapa 25 stycken e-fakturor kostnadsfritt per månad och fler lösningar finns vid utökat behov. Nedan finns en lathund till fakturaportalen för nedladdning.

Manual: Lathund Fakturaportalen

Webbplats:       www.fakturaportalen.se

Kontakt

Telefon: 08-446 34 00

E-post: support@fakturaportalen.se

Om ni har ett affärssystem

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

För mer information om e-faktura: www.digg.se www.sfti.se och www.skl.se

Här kan du läsa mer om lagen:

https://www.digg.se/nationella-digitala-tjanster/e-handel-och-e-faktura/obligatorisk-e-faktura-till-offentlig-sektor/fragor-och-svar

Fakturareferens
Alla fakturorna skall vara märkta med en referenskod bestående av 6 siffror i följd alternativt 5 siffror + 1 bokstav och finnas i begreppet Er referens.

Betalningsvillkor
Älvsbyns kommun tillämpar 30 dagars betalningsvillkor och kommunen betalar inga faktureringsavgifter.

Fakturans innehåll

1. Leverantörens namn och adress
2. Leverantörens organisationsnummer
3. Fakturanummer och -datum
4. Förfallodatum/betalningsvillkor
5. Fakturabelopp
6. Momsbelopp
7. Bankgiro-/Plusgironummer
8. Uppgift om F-skatt
9. Specifikation vad fakturan avser

Ofullständiga fakturor
Om fakturan är ofullständig eller felaktig returneras den för komplettering innan betalning kan ske. Vi accepterar inte dröjsmålsräntor på fakturor som returnerats på grund av att ovanstående uppgifter saknats.

Leverantörskontroller
Alla leverantörsbetalningar kontrolleras dagligen genom en datatjänst som heter Inyett och vi får varningar vid olika scenarier, t ex. dubbelbetalning, ovanlig stora belopp, betalningar till företag utan F-skatt eller med skulder hos Kronofogden. I samband med kontrollerna tas även kreditupplysningar via kreditupplysningsföretaget Creditsafe. Detta gör att du som har en enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag kommer att få en omfrågandekopia skickade till er.

Kontakt vid frågor
Vid frågor om fakturor till Älvsbyns kommun hör gärna av er till ekonomiavdelningen,

tel: 0929-171 98, 0929-171 39

e-post: ekonomi@alvsbyn.se

Vi tackar för er medverkan och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete!

Senast uppdaterad 2019-03-14

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.