Lokal avvikelsehantering – En del i kvalitetsarbetet

I både Socialtjänstlagen, SoL, Hälso- och sjukvårdlagen, HSL, och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, finns krav på systematiskt kvalitetsarbete.

SoL innehåller en bestämmelse 3 kap.3 § SoL – som anger att socialtjänsten insatser ska vara av god kvalitet och att kvaliteten i verksamheten fortlöpande ska utvecklas och säkras. Till stöd och vägledning har Socialstyrelsen utarbetat föreskrifter om kvalitet- och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården och för verksamhet inom SoL, LVU, LVM och LSS.

HSL innehåller flera bestämmelser som rör vårdens kvalitet. Av 2 a § framgår att hälso- och sjukvård ska bedrivas så att de uppfyller kraven på en god vård .Det innebär bl.a. att vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet för att tillgodose patientens behov av trygghet i vård och behandlingen. Av 31 § HSL framgår att kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras.

Genom att tillämpa bägge föreskrifterna kan kommunerna bygga upp ett system för att fortlöpande kontrollera, säkra och utveckla kvaliteten i all vård och omsorg av äldre och funktionshindrade.

I båda kvalitetssystemen betonas vikten av det förebyggande arbetet. Synpunkter och klagomål från enskilda eller närstående är en viktig informationskälla för att kunna åtgärda brister samt för att kunna identifiera områden som behöver förbättras. Viktigt är att förebygga fel och brister med hjälp av riskanalyser och att med hjälp av avvikelsehantering lära av de fel och miss-
tag som begåtts.

En del i kvalitetssäkringsarbetet är att ha väl fungerande rutiner där avvikelser identifieras, analyseras och åtgärdas samt att avvikelserna systematiskt följs upp och utvärderas. Rutinerna skapar en god kontroll av den egna verksamheten. Personalens kunskaper om riskfaktorer ökar vilket leder till att organisationen får en ökad medvetenhet.

Genom avvikelsehanteringen följer man fortlöpande upp den egna verksamheten. Kunskaperna i det förebyggande arbetet ökar vilket ger ökad säkerhet och kvalitet i vårdarbetet. På de avvikelser som förekommer skall alltid avvikelserapport skrivas, som sedan ska följas upp på den egna arbetsplatsen. Avvikelser är alltid en icke förväntad händelse som medfört eller kunde ha medfört skada eller risk för skada.

Det åligger all personal att sätta in sig i och följa utfärdade direktiv och rutiner. Personalen skall medverka i den systematiska och fortlöpande kvalitetsutvecklingen av verksamheten.

Lagstöd
Hälso- och sjukvårdlagen (HSL 1982:763)
Ledningssystem för kvalitet i verksamhet enligt SoL, LVU, LVM och LSS (SOFS 2006:11)
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS 1993:387)
Patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659)
Socialtjänstlagen (SoL 2001:453)

Blankett
Avvikelse – annan vårdgivare
Avvikelsehantering

Senast uppdaterad 2015-11-03 Innehållet på denna sida uppdaterades senast för mer än ett år sedan och kan innehålla felaktigheter. Du kan föreslå ändringar genom att klicka på knappen nedanför.

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.