Riktlinjer och regler

Regler och riktlinjer för den gemensamma grafiska profilen inom Varumärket Älvsbyn

Varumärket Älvsbyn – Riktlinjer och regler:

Grundsyfte:
Att skapa en gemensam positiv bild av Älvsbyn.

1. Den guldfärgade cirkeln
Det är viktigt att den guldfärgade cirkeln med texten ÄLVSBYN NORRBOTTENS PÄRLA är med, förutom i undantagsfall (exempelvis om det bara används en rund bild på en liten yta).
Guldboll

2. Bilder (Upphovsrätt/copyright):
Fotografens namn ska anges i samband med publicering, förutom i undantagsfall i exempelvis i vissa annonser. Vikten av att fotografens namn anges är bland annat för att man ska kunna spåra och ta bort bilden om vi inte längre har rätten att använda bilden och för att vi köpt/fått bilderna med denna förutsättning.

Ett exempel på en lösning av placering av fotografens namn:
I ett Powerpoint-dokument kan man placera fotografernas namn i en faktaruta i sista sidan och den sidan behöver man inte visa om man inte vill under föreläsningen. Däremot finns den med om man skickar Powerpoint-dokumentet till någon som vill använda några av sidorna eller publicerar föreläsningen digitalt.

3. Typsnitt:
För de som tycker det är viktigt att använda sitt eget typsnitt är det okej. För övriga rekommenderar vi att använda typsnittet Arial i rubriker och typsnittet Times New Roman i texter.

Om man inte har tillgång till Arial eller Times New Roman, finns Liberation gratis som härmar dessa. ”Liberation Sans” ersätter ”Arial” och ”Liberation Serif” ersätter ”Times New Roman”
Hämtas exempelvis från:
https://fedorahosted.org/liberation-fonts/

4. Hänvisning:
Om det passar är det bra att hänvisa till Varumärket Älvsbyns webbsida där aktuella och gällande riktlinjer och regler, bilder med fotografernas namn, mallar med mera finns:
http://www.alvsbyn.se/personalsida/grafisk-profil/varumarket-alvsbyn/

5. Övrigt
Dessa riktlinjer och regler kan komma att ändras över tid. Aktuella och gällande riktlinjer och regler ska ligga här på denna webbsida.


Exempel på hur profilen får användas:
Sportringen i Älvsbyn vill sätta in en annons i Piteå-Tidningen där det står ”Kom och köp dina skidor i Älvsbyn” med den grafiska profilen och bilder från Varumärket Älvsbyns bildbank, så går det bra och de får de använda bilderna gratis.

Exempel på hur profilen inte får användas:
Sportringen i Piteå vill sätta in samma annons som Sportringen i Älvsbyn i samma tidning men med texten ”Kom och köp dina skidor i Piteå”, så får de inte använda den grafiska profilen eller bilder från Varumärket Älvsbyns bildbank.

Är du osäker på hur du kan använda profilen se kontakt nedan.


Kontakt:
Vid frågor kontakta varumärkesgruppens företrädare som är Älvsbyns kommuns informatör Peter Lundberg, telefon. 0929-17245 eller e-post: peter.lundberg@alvsbyn.se.

Senast uppdaterad 2014-11-28 Innehållet på denna sida uppdaterades senast för mer än ett år sedan och kan innehålla felaktigheter. Du kan föreslå ändringar genom att klicka på knappen nedanför.

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.