Socialt ansvar inom företagande

Det finns ett ökat tryck på företagen att respektera mänskliga rättigheter, grundläggande arbetsrättsprinciper och hållbarhetsfrågor oavsett var i världen de verkar. Man talar om att företagen har ett socialt ansvar, Corporate Social Responsibility, CSR.

Klappjakten på skatteparadis har accelererat under de gångna åren och snart finns det ingenstans för skattesmitare att ta vägen. När USA startade ett krig mot terroristerna så hade de ett stort fokus på finansiering av terrorn. För att säkerställa en effektiv jakt så måste det globala banksystemet bli mera transparent, allt för att man kan följa pengarnas väg. USA som tidigare var motvillig till insyn är nu det land som driver frågan hårdast. En åtgärd som även skapat verktyg mot avancerad skatteplanering. Vid G20 mötet i fjol samtalade de 20 mäktigaste länderna om åtgärder mot skattesmitning.

Det finns en grå zon mellan skattesmitning och skatteplanering. Vi ser en tydlig förskjutning med ett ökat socialt ansvar hos de globala företagen. Den medvetenhet som finns riskerar att skada företagens varumärke om de inte tar det sociala ansvaret. Det blir allt häftigare att betala skatt som både Mona Sahlin och Anders Borg har framhävt med eftertryck.

Skattefrågan är dock inte så enkel som många vill tro. Var globala företag ska betala sin skatt påverkas av ett antal olika faktorer och dessutom använder de flesta länder låg företagsbeskattning som argument för att ragga nyetableringar.

Den intressantaste trenden i det här sammanhanget är annars hur skattehanteringen håller på att bli en del av företagens CSR-strategi.

 

Senast uppdaterad 2014-11-06

Väderprognos från:

yr.no, levererat av Meteorologisk institutt och NRK.

CHANGE LANGUAGE DISCLAIMER

You can use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Please select your preferred language in the list below. You can close this dialog box by clicking the ”x” in the upper right corner.